Wednesday, November 03, 2010

‎*rasa mcm nak wat 1 perubahan!* tapi-xtaw-nak-ubah-apa~

direct trus ke entry...

bleh ker ada prasaan mcm 2??? (ayat di atas adlh copycat dr fesbuk) yela mksud aku prasaan nak wat perubahan tp xtaw nak ubah apa??? xbleyh kan?? kan da ckp xbleyh....degil tul..ok2,stop!

aku rs (mmg fakta,bkn rasa) yang aku ni sgt teruk...teruk dr segi ape?? ha...itu yg kt nak taw..hehe
aku ni bknlah baek sgt...dari segi apa pn..even duniawi@ukhrawi..tp xlah terpesong..cme kadang2 aku cemburu tgk org leyh wat yang terbaek n kenapa aku xboleyh even prsaan utk berubah n wat yg terbaek dtg dalam diri..susah sgt ke anne nak jdk baek??? apa fungsi syaitan klau sume org wat baek and tugasnya mmg utk menyesatkan kaum Adam..
*
*
*
*
perenggan baru,

mebi korang xnmpak lg kan apa yg aku mksudkn?? ok2...amek cnth apa yg aku rs org bleh wat,n aku xleyh wat@susah nk jdk yg terbaek...

1. b0ros! xtawla aku ni kategori boros @ x....tp aku xleyh mnyimpan mcm org2 lain.jeles tgk org yg pndai mnabung n byk saving.aku????jgn ditanya soklan sbegitu..kelak merana diri..hehehehe


2. s0lat (patutnya ni letak no. 1 la) Spt yg kt taw n sedia maklum iaitu tuntutan solat 5 waktu....aku slalu kantoi and antara sbb2nya adalah spt bgun lambat, ttido, sengaja@xsengaja...susahnya nak cukupkan 5 waktu...!!! tp kadang2 jela kesulitan2 ini terjadi...kalau hari2 mmg melampau ko anne..!!! dulu ms kecik2 waktu baru blajo smbhyg mak panggil dr dapur n ms 2 aku kat bilik...aku leyh lak jawab "mak,kt tgh smbhyang ni" hahahahaha....ble tringat blik,nak tergelak sorg2. 


3. Tutup aurat..bukanlah aku xpkai tdung ke hape kan...cme aku tgk org lain bleyh je pkai tdung labuh,stokin,baju besar2, n purdah...tp aku xleyh wat mcm 2..susah ker???? aku prefer tshrt lengan panjang,sua (klau bleh jeans@tracksuit), nj tdung selimpang knan kiri...baju aku lak, xlah longgar tp xlah terlalu ketat...knp aku xleh jdk mcm diorg??? knp??? knp???



4. Menangis..aku sgt2 mudah menangis...even bnd yg remeh temeh pn aku akan mnangis cth : majok ngn incik lelaki...terukk kn??? aku jgk sgt mudah mnangis klau aku ditimpa kesusahan....mmg cnfrm nanges!! cnth aritu salah pilih umah n at da end,umah yg aku sewa 2 sgt berbau busuk...duk 2 hari je n pndah umah lain..2 pn asek nanges je n kol incik lelaki suh amek n klau bleh nk pndah uma lain mlm 2 jgk..ble fkir2 balik,aku ni xkuat...insan yg lemah n murah sgt air mata.....tp aku xleyh nak watpe,bkn aku leyh tahan air mata 2 kua dr mata aku...gle ker..???? kalu bleh aku nk berubah...aku xnak nanges2 ag...(tp xpenah xnanges...mcmana????) hahahaha.....



stakat ni jelah dulu....kang aku update lg keyh! adios amigos! :)))

1 comment:

  1. Assalamualaikum..

    Alhamdulillah. Anne dah dapat nikmat dah sebenarnya bila tergerak hati untuk berubah perbaiki diri. kita ni manusia selalu lupa apa itu nikmat. selalu dalam bayangan kita nkmat itu dalam bentuk duit, pangkat, kebahagiaan. sedangkan nikmat itu sebenarnya adalah semuanya. dan nikmat yang paling mahal adalah islam dan iman.

    1. boros
    boros ni bukan boros pada belanja saja. ada boros masa. ada boros hiburan dll. latihlah diri berinfaq ke jalan Allah, sebagai latihan membersihkan harta dan berbelanja dgn betul. kalau pergi masjid ke, pasar ke, jangan kedekut hulur sedekah. boros masa pulak boleh hindari dengan perbanyak amal. between maghrib dan isyak selalunya kita rehat2, tapi kita latih diri untuk rajinkan kaki, gunakan petrol kereta untuk pergi masjid, ada majlis ilmu. masa terisi bermanfaat. sentiasa ingat, bila Allah turunkan nikmat, dia sebenarnya menguji. Allah bagi masa lapang untuk tengok kita isi dengan apa. Allah bagi kereta untuk tengok kemana kita gunakan kereta tu. ke shopping mall 7 kali seminggu atau ke masjid sekali semingu? itu ujian

    2. solat
    ini yang paling utama. panjang nak elaborate, tapi nak kongsi jugak, sebab tuntutan beragama. solat itu doa. Allah suka hambaNya yang berdoa, maka Allah sayang hambaNya yang menunaikan solat. bila Allah sayang, Allah akan redha, bila Allah redha, jannah perhentian terakhir kita. insyaAllah. kita solat 5 kali sehari, tapi kita tak tau pun apa yang kita baca. pumpang-pumpang, sedar2 dah assalamualaikum warahmatullah kiri kanan. oleh itu amatlah penting untuk faham bacaan dalam solat. kalau kita sendiri tak faham apa yang kita minta dekat Allah, macam mana Allah nak kabulkan permintaan kita? kan? mula dengan proses yang sikit. lama2 jadi bukit. cuba disiplinkan diri solat 5 waktu tak tinggal. lepas tu cuba pula solat di awal waktu. lepastu tambah dhuha n then tahajjud. lepas tu jemaah di masjid. barulah Allah sayang. mula selow2. tapi biar istiqamah. lagi satu kelemahan ramai orang yang kita boleh nampak, baik kalangan keluarga mahupun sahabat, bila keluar shopping or jalan2, selalu abai solat. jaga2. kalau kawan2 tak solat, kita ajak. :)

    3. aurat
    semua orang basically dah tahu aurat kita dari mana ke mana. cuma ramai yang buat2 tak tahu. konon2 neraka itu janji palsu. terpulang. kita sendiri selalu jadi ignorance juga. nauzubillah. behave raihana

    4. menangis. err
    heheh.. air mata itu kuniaan. nikmat jugak tu. tapi bila pikir2 balik. milo tawar tak sedap. tapi kalau milo manis boleh membunuh. maka bersederhanalah. :)

    p/s: semua itu adalah pesanan untuk si tukang taip ini sendiri. carilah Allah, maka syafaat Rasul akan mencri kita di padang mahsyar. carilah Allah, maka syurga akan mencari2 ahlinya :)nak tak? nak tak? heheh. neway, gudlak anne. harapnya membantu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...