Friday, January 07, 2011

Penjara Maut Pulau Jerejak

aku xtahulah knp kan..kalau aku tgk lori polis bawak banduan, mst aku rs seram sejuk..rs bulu roma ni meremang semacam..pagi td nak g keje, nampak lori polis bwk banduan.nampak r banduan-banduan dlm 2 kan..terus je bulu roma aku meremang n jadi dup dap dup dap je hati aku..aku pandang je banduan dlm lori 2..aku pn xfaham knp aku takut sgt tgk banduan..stp kali tsrempak ngn lori polis bwk banduan mesti macam 2..


sepantas kilat aku teringat penjara Pulau Jerejak..korang pernah g sana x? aku pernah g thun lpas ms field trip..mmg scaryla tmpat 2..dlm pulau yang tersorok, pastu tgk keadaan penjara 2 yang xbleh nak ckp apala..

pandangan dari luar

kawasan tempat tidur





penjara Pulau Jerejak ni digunakan utk pesalah masa zaman penjajahan dulu..penjara ni dipanggil penjara maut sbb xde sape bleh terlepas dr sini..sbbnya pulau ni dikelilingi oleh laut..kalau banduan-banduan ni lari pon, diorang akan mati kat laut..kalau dalam penjara plak, mmg cnfirm akan mati..nak g ke penjara maut ni ambil masa 1 jam dengan berjalan kaki dari jeti..korang akan rs bulu roma berdiri ble dah nak sampai ke tempat 2..sumpah! tp ble kt tgk 'mural-mural' kat dinding 2, nmpak mcm banduan-banduan ni agak terpelajar, yela dr segi bahasa yg high class 2 kan..tp mebi diorang salah langkah..2 yang kena hukum..

pada aku, mmg 1 pengalaman berharga la dapat pergi ke tempat macam 2..fuhhhhh 

p/s : korang pernah g penjara pudu x? mcmana ya keadan kat dalam 2..?

24 comments:

  1. penjara pudu dah nak runtuh...
    bek ko cpt g tgk ape ade dlm uh

    ReplyDelete
  2. huhuhu... seram je tgk..haish... tegak bulu kaki. hehehhe

    ReplyDelete
  3. ekom >> bkn penjara pudu dah diruntuhkan ke?? huhu..blom ea? lpe lak isu semasa ni..haha

    ejai >> seram.....try r g jalan2 kat sana :P

    ReplyDelete
  4. ade lagi sket2 lom druntuhkan...
    lau g bley ag nek bulu idong...

    ReplyDelete
  5. tak pernah masuk tp lalu jek. tgk pon dah seram. huhu.

    ReplyDelete
  6. ekom >> yeker..xtaw lak..da lama x g sana..huhu

    noraim >> lalu jer? oo pnah g gk r pulau jerejak ea?

    ReplyDelete
  7. wooo...
    mcm kena tegak bulu roma kan tngk penjara tu..huhu...

    ReplyDelete
  8. btul...mmg sgt seram.xtawla klau mlm2 mcmana kn..lg seram..

    ReplyDelete
  9. haha..aku tak sempat sampai pon..siap lepak ngan dr makmom lagi..lol

    **ko try tgk citer Escape from Alcatraz atau prison break..stakat penjara pulau jerjak nie celah gigi diorang je leh kuar

    ReplyDelete
  10. hahaha..apela epol..xlarat jalan ke ms 2? hehe
    eh tp aku dgr cter mmg xleh kuar n kbnyakannya mati kat lautan =P

    ReplyDelete
  11. hi boleh terangkan sket camana nk gi ke pulau ni and to the penjara tu. leh email to me_ila@yahoo.com thansk

    ReplyDelete
  12. Anonymous30 July, 2011

    hi....saya pernah tinggal kat pulau jerejak..sebab bapak saya seorang pegawai penjara...memang la tempat jail tu seram da kalau da lame kan..tp dulu...kitorang yg penah duk situ...duk kt kwsan depan pantai...rumah betul2 depan laut..pegi sekolah tadika same2...main bot2...ade replika bot batu tau...main masak2..masak betul2 lak tu..ikan depan uma je..hehe..kalau tny kawan2 sya..sume msti kata bes..tp yg dlm pnjara tu blah dlm hutan sne...tu kitorang tak tau la...tu kne tny bapak2 kitorang yakni pegawai2 penjara..yang kitorang tau hny la main n terjun laut.yehaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Haha aku tadika kat situ kot. Kalau bdk skolah kena g pulau. Naik bot. Masatu ada game bot laju. Tgk atas bukit je. Aku main longkang besar ada udang halus. Longkang bersih. Tmpt paling seronok main dekat replika bot besar sambil main loceng.

      Delete
    3. Haha aku tadika kat situ kot. Kalau bdk skolah kena g pulau. Naik bot. Masatu ada game bot laju. Tgk atas bukit je. Aku main longkang besar ada udang halus. Longkang bersih. Tmpt paling seronok main dekat replika bot besar sambil main loceng.

      Delete
    4. Haha aku tadika kat situ kot. Kalau bdk skolah kena g pulau. Naik bot. Masatu ada game bot laju. Tgk atas bukit je. Aku main longkang besar ada udang halus. Longkang bersih. Tmpt paling seronok. Sbb kalau nk p jalan2 naik bot laju.

      Delete
  13. anon 1 : g Pulau Pinang and nek Feri Jerejak kat Jeti apetah sy lupe..

    anon 2 : waaaaa...bestnyer..sumpah tempat 2 mmg cantik. kat area tepi2 pulau 2..angin dia jgn cakap r..sepoi-sepoi gitu..best best best

    ReplyDelete
  14. wahai pemilik selipar buruk , blh anda ceritakan lg ttg penjara maut i ? sya tgh buat kajian..

    ReplyDelete
  15. sy pun nk tahu lebih lanjut..nk tahu pasl pulau jerejak ni sbb nk buat kajian pasal 'dark tourism' ....sespe ley tolg sy?

    ReplyDelete
  16. Saya pernah g gak tempat tu pastu terjumpa satu rumah kecik.luar ade gambar mamat melayu kat pintu n kat dalam semua pecah n kat dinding suma gambar gambar.mmg takut ah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko tak yah takot. Ni semua bdak2 ank staf penjara je tulis.

      Delete
    2. Ko tak yah takot. Ni semua bdak2 ank staf penjara je tulis.

      Delete
  17. Teringin nak prgi sana huhu

    ReplyDelete
  18. saye pun ade bace cerite megenainye..agak seram lah jugak..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...