Monday, March 14, 2011

Letupan Chernobyl tak akan berulang di Jepun

BRUSSELS 13 Mac - Jepun tidak perlu bimbang berlakunya kejadian seumpama letupan nuklear Chernobyl di Ukraine selepas satu letupan memusnahkan bahagian bumbung sebuah loji jana kuasa nuklearnya di Fukushima semalam, kata pakar.
Reaktor No. 1 di Fukushima, utara Tokyo mengalami kebocoran radiasi selepas gempa bumi sekuat 8.9 pada skala Richter mengakibatkan satu letupan semalam, sekali gus mencetuskan kebimbangan berlakunya peleburan nuklear.

Bagaimanapun, pakarberkata, gambar kabus di loji berkenaan mencadangkan hanya sejumlah kecil radiasi dibebaskan dan ia adalah sebahagian pendekatan bagi mengembalikan kestabilannya, berbeza jauh dari awan radioaktif yang dibebaskan Chernobyl apabila ia meletup pada 1986.

"Letupan di loji nuklear Fukushima di Jepun yang berlaku tidak akan mengulangi bencana nuklear Chernobyl,'' kata Timbalan Pengarah Pusat Keselamatan Nuklear Chernobyl, Valeriy Hlyhalo.

Agensi berita Interfax memetik Hlylaho sebagai berkata, reaktor Jepun mempunyai perlindungan lebih baik berbanding di Chernobyl yang menyaksikan 32 anggota bomba terbunuh.

"Selain itu, reaktor nuklear di Jepun juga direka untuk zon seismik walaupun apa yang berlaku melebihi impak ketahanan loji berkenaan.
"Oleh itu, kesannya tidak akan menjadi serius seperti selepas bencana nuklear Chernobyl,'' katanya.

Para pegawai Jepun berkata, teras reaktor nuklear itu masih berada dalam keadaan baik dan air laut akan dimasukkan ke dalam reaktor bocor itu untuk menyejukkan dan mengurangkan tekanan di unit itu.
Pakar berkata, ia amat penting untuk memastikan penutup besi reaktor tidak rosak dalam letupan atau gempa bumi itu.

"Jika bekas tekanan yang menyimpan semua bahan api itu meletup, ia mungkin bakal mengulangi kejadian Chernobyl, jadi lebih banyak bahan radioaktif akan dibebaskan,'' kata ahli fizik nuklear Universiti Surry Britain, Pro. Paddy Regan. - Reuters

sumber : utusan

2 comments:

  1. bahaya nya kalo nuklear meletup lg.

    ReplyDelete
  2. mmg bahaya.....risau kan kalau Malaysia pn terkena tempias jugak..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...