Monday, September 05, 2011

Marhaban ya Marhaban

Rata-rata entry kebanyakan blogger berkaitan sambutan hari raya, open house, duit raya dll. Aku je yang terlambat nak update pasal hari raya. Act aku xdapat feel raya tahun ni. Tak tahulah kenapa. Ketupat, rendang, lauk pauk sume ade. Tapi aku xdapat feel raya utk tahun ni. Dah pasang lagu raya 24 juta kali pun sama jek. Haishhh. Mungkin sebab xdapat duit raya kot. Sob3..tahun lepas dapat jugakla 100++. Tacinggg woooo..

Dahla, layan tacing aku ni mmg takkan abes. Aku nak stoly molly sikit pasal Marhaban@Baraan. Haaaa, korang taw x apa itu Marhaban? Marhaban adalah satu aktiviti kemasyarakatan yang dilakukan dengan cara berkumpul beramai-ramai dan berkunjung rumah ke rumah dalam satu kawasan kampung, taman, blok, dll diiringi dengan selawat. (sumber : Bukan Kamus Dewan). 


Jawa sering dikaitkan dengan Baraan@Marhaban ni. Kebetulan plak aku ni orang Jawa kan (kebetulan???), so nak perkenalkanla sikit apa itu Marhaban. Seronok kaww. Dalam masa sehari dapat beraya rumah semua jiran sekampung. Selain dapat mengeratkan tali silaturrahim, untuk yang kanak-kanak atau yang xberapa nak kanak, boleh dapat duit raya. Kalau 1 rumah dapat RM1, kalau 40 rumah?? Zaman kanak-kanak, RM10 pun da besar kan. Aku yang dah tua bangka ni pun dapat RM3.50 masa pergi Marhaban raya ke-3 aritu. Hehe. 



antara suasana semasa Marhaban@Baraan. 
xsempat plak nak amek gambo masa berselawat 2. 

notakaki : nak duit raya boleh???

3 comments:

  1. bestkan marhaban.
    mencekik je, haha.

    ReplyDelete
  2. haah best. tp sangat penat ditambah cuaca panas...huhu

    ReplyDelete
  3. Its melody is both captivating and emotionally charged. Marhaban Ya Marhaban" is a testament to the power of music to touch the soul. Best CPU For Its melody lingers long after it ends.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...