Monday, May 21, 2012

B2B : Korsaj @ Bunga Penanggah

takdela nampak kreatif sangat, tapi bolehla. layannn

malam tadi baru siap 10 

Since dah decide utk DIY bunga penanggah ni, aku plan nak tiru je bulat-bulat dari ceriteras. Simple but nice. Ari sabtu lepas g Nilai shopping ler ape lagi kan. Beli aksesori-aksesori hantaran, cadar, bunga telur, kotak telur dsb. Target g ke Nilai nak beli reben untuk buat korsaj ni. Warna? Ofkoslah pink@purple kan. Tak nak beli reben mahal-mahal. Kalau beli reben mahal-mahal baik beli korsaj ready made je. Tak gitu? Ok, dapat reben harga RM6.90 tapi after 70% less, dapatlah RM2 plus plus. Beli 3 gulung. Baru RM6 kan. Tapi sayang, warna pink n purple takde. terpaksa amek warna ijau. Ijau pun boleyla. Janji harga under bajet! 

Pastu beli bunga RM0.40/pcs. warna utk bunga ni aku random je amek sebab itu bunga yang paling murah aku jumpa. ada jugak yang harga 50 sen/60 sen. tapi kalau boleh aku nak bunga yang paling murah. jimat. hehe. Aku beli la 40 biji sebab nak buat 40 korsaj. Korsaj ni guna untuk bagi kat orang-orang kampung yang datang tolong rewang.  Tadi google tgk cara lipat duit untuk bunga penanggah, thanks a lot kpd bitsbest sbb ajar cara-cara lipat duit. DIY ni kadang-kadang lebih jimat berbanding kita beli ready made. Tak caya? Kos yang aku keluarkan untuk DIY korsaj ni adalah :

1.       Bunga (40pcs)                     RM16   
2.    Reben (2pcs)                      RM4.20
3.       Reben kecil (2pcs)              RM1.60
4.       Dawai                               RM0.60]
       TOTAL                             RM22.40 ÷ 40pcs
                                              RM 0.56 / pcs     

Jimat bukan? Meh aku share cara-cara lipat duit untuk bunga penanggah. Opsss sori jugak sebab gambar kat atas aku tak letak duit sekali sebab….aku baru taw cara-cara nak lipat duit ni pagi tadi bila scroll blog bitsbest. hehe hampehhh.





harap-harap dapatlah membantu b2b di luar sana.

till then, jumpa next entry uollsss

2 comments:

  1. waaaaahhh
    kembang kempis idung BB bila nengok ada org yg buat rujukan entry BB..
    thanks darling ;)

    ReplyDelete
  2. hehehehe...nasib baik sis share kat blog tutorial buat duit 2 :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...