Friday, October 21, 2011

Pentingnya Hidup Berjiran


Jiran adalah orang yang duduk disekeliling rumah kita. kanan kiri depan belakang, semua jiran kita. cina, melayu india, kadazan, lain-lain semua itu jiran. 40 buah rumah dari rumah kita pun still jiran kita. baik, jahat, suka jaga tepi kain orang 2 pun jiran kita jugak. semua orang yang ada rumah ada jiran. cuma konsep hidup berjiran je tak ramai orang praktikkan lebih-lebih lagi bila duduk bandar. aku tak maksudkan semua. tapi majoriti. 



konsep hidup berjiran yang aku maksudkan adalah, saling kenal mengenal antara kita dan jiran. kadang-kadang jiran sebelah rumah pun kita tak tahu nama langsung. lagi-lagi bila kita ni hidup bujang. aku baru sedar yang hidup berjiran ni sangatlah penting bila terjadinya kes pecah rumah semalam 2. jiran kanan kiri sebagai saksi. bila dah terjadi macam ni, kita akan suruh jiran-jiran sebelah rumah tolong tengok-tengokkan rumah sementara kita g kerja. yelah, ada jiran yang suri rumah dan tak bekerja. takde sape yang boleh kita harapkan selain jiran. 


polis? adalah beberapa kali je round, 2 pun time ada kes. 
"time hujan kami tak buat rondaan". 


teringat lagi kata-kata polis masa wat report aritu. so jiran adalah yang 24 jam duduk di rumah. kalau kita baik dengan jiran tetangga, at least diorang aware dan boleh tlg tengokkan rumah. kan senang hati kita. tapi janganlah time susah je kita mintak tolong, time senang rajin-rajinlah bertanya khabar. ada jugak jiran yang mudah kecik ati. time susah aku tlg, kau dah senang sombong. tak baik kan macam 2. 


pesananikhlas : jangan gaduh-gaduh ye dengan jiran 

5 comments:

  1. Betul...Betul...(upinIpin)

    ReplyDelete
  2. betul tu...kalau pecah masuk rumah, jiranlah og yg pling dekat nak minta tolong...

    ReplyDelete
  3. betull...nak tggu polis dtg, alamatnya sempat tido dulu..

    ReplyDelete
  4. yes...... kita perlu sentiasa menjalinkn hubungan bik dengan jiran.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...